12
TRONING De laatste woorden van de gekruisigde Jezus in het evangelie van Johannes
luiden: "Het is volbracht". Wat hij als zijn opdracht beschouwde is nu volledig
ten uitvoer gebracht. In zijn doen en laten is hij een teken geweest van wat
God voor ogen heeft met de samenleving. En met woorden heeft hij dit onvermoeibaar
toegelicht. Mensen die dit niet aanstond of die zich verzetten tegen de manier
waarop hij dat deed, heeft hij resoluut weerstaan. De daaruit voortvloeiende
conflicten en het nog altijd heersende recht van de sterken hebben hem aan het
kruis gebracht. Johannes ziet dit kruis echter behalve als een martelwerktuig
ook als een troon. Zijn verhaal vertelt, hoe Pilatus Jezus twee keer aan het
gepeupel heeft getoond, getooid met de kroon van doorntakken en met een purperen
koningsmantel om de schouders. De tweede keer met de wellicht ironische maar
desalniettemin juiste mededeling: "Kijk, uw koning". Zo heeft Ted Felen Jezus
afgebeeld na zijn kruisiging. Ook hij ziet het kruis als een troon. En de kruisiging
is dan tegelijk een troonsbestijging. De gekruisigde Jezus is geen loser, geen
verliezer, maar een, nee dé overwinnaar. De mantel van pijn van de voorgaande
staties is door de schilder getransformeerd in een koningsmantel. Die hangt
hier achter hem, met in het midden reeds het begin van de lichtende gloed van
het morgenrood dat zich aan de verre einder aandient. Het is nog te vroeg om
verder te kijken, maar of ik dat wil of niet, ik moet hierbij denken aan een
passage in het boek der Wijsheid, die de uitspraak citeert van de dwazen die
de rechtvaardigen voorheen naar het leven hebben gestaan: "Dat was nu de man
op wie wij onze spotlust hebben botgevierd...Hoe bestaat het! Nu wordt hij waarachtig
onder Gods zonen gerekend. De rechtvaardigen krijgen hun loon bij de Heer. De
Allerhoogste zorgt voor hen. Ze ontvangen van hem een triomfantelijke kroon
en een flonkerende diadeem."